Na szlaku

Pętla wokół Siennicy

40 km 0% 2,5 h zobacz na mapie

Położona na wzgórzu Siennica jest jedną z największych wsi Powiatu Mińskiego. Historia miejscowości sięga XV wieku. Przez ponad 500 lat przeszło tędy wiele wojen i frontów, które wielokrotnie dewastowały miasto. Siennica utraciła prawa miejskie w XIX w., co było swoistą karą za poparcie powstania przeciw carowi. Oprócz wartości historycznych na wzgórza siennickie warto się wybrać z jeszcze jednego powodu - malownicze, pagórkowate i równe trasy asfaltowe dostępne dla każdego.

Gliniak, Iłówiec

Naszą jazdę zaczynamy tradycyjnie przy przejeździe kolejowym na ul. Siennickiej. Kierujemy się trasą Południowych okolic do Grzebowilka, mijając po drodze miejscowości Gliniak, Cielechowizna i Iłówiec. Ten fragment wycieczki charakteryzuje się zmienną jakością asfaltu, jednak nadal umożliwiającą podróż rowerem szosowym w komfortowych warunkach. Szosa prowadzi w większości przez las, który kończy się zaraz przy słynnym kamieniu "UFO".

Grzebowilk Główną chlubą niewielkiego Grzebowilka jest tamtejszy dworek myśliwski, wzniesiony pod koniec XVIII w. Przez blisko 3 stulecia kilkukrotnie zmieniał właścicieli. Nowi zarządcy chętnie przebudowywali folwark pod swoje potrzeby, przez co stał się on mieszanką kilku stylów architektonicznych. Mimo to wygląd dworu wciąż nawiązuje do klasycznego pierwowzoru. Na początku XX w. właściciel majątku, p. Tadeusz Rychwalski, założył sąsiadującą z nim cegielnię, wykorzystującą pobliskie złoża gliny ceramicznej. Obiekt ten widoczny jest z głównej ulicy przebiegającej przez wieś.

Grzebowilk, Zalesie

W Grzebowilku wyjeżdżamy naprzeciw bramy tutejszego dworu (w rękach prywatnych - bez możliwości oględzin), gdzie skręcamy w lewo. Po prawej stronie mijamy budynki dawnej cegielni. Przed nami dłuższy fragment dobrego jakościowo asfaltu.
Kilkaset metrów dalej nie sposób ominąć dziwnego placu budowy pośród pól - wykonano tutaj odwiert w poszukiwaniu gazu łupkowego. Dawniej można było też obserwować specjalne rusztowanie i wiele specjalistycznego sprzętu. Niestety wkrótce wszystko to przeniesiono do innego odwiertu, a na pocieszenie została budka ochroniarza i dziwny zawór wystający z ziemi. Może to i lepiej dla pobliskiego lasu ?

Docieramy do skrzyżowania, gdzie za przystankiem PKS skręcamy w prawo do Zalesia. Mamy przyjemność podróżować znakomitej jakości asfaltem, który najpierw wznosi się do centrum Zalesia, a następnie opada w kierunku skrzyżowania z trasą Siennica - Kołbiel. Uwaga na progi zwalniające !

Dosłownie na chwilę obieramy kierunek Kołbiel, aby z pagórkowatej drogi skręcić do wsi Lasomin. Przedtem warto zwrócić uwagę na starą, dziś już zalaną wodą żwirownię.

Lasomin, Bestwiny

W Lasominie atmosfera robi się bardziej "podwórkowa". Klimatu dodają drewniane płoty i stare zabudowania gospodarcze, sąsiadujące bezpośrednio z cienką nitką asfaltu. Tutejsze zabudowania wymieszały się nieco - część mieszkańców jest pochodzenia rdzennego, a reszta spełnia swoje marzenie o domku na uboczu dużego miasta. Nic dziwnego, bo wieś ma swój urok i charakerystyczny mikroklimat.
Wkrótce przestrzeń zdecydowanie otwiera się. Dookoła nas królują łąki i pola, a gdzieś w oddali strzępy lasu. Przewodnikiem powinna być teraz jakkolwiek utwardzona nawierzchnia, która doprowadzi wędrowców do samej Siennicy przez Lasomin i Bestwiny, skąd wprawne oko dojrzy panoramę na siennicki zespół klasztorny oraz szkołę.

Siennica

Wyjeżdżamy na "górce" i skręcamy w lewo, zgodnie z zagłębieniem terenu. Jesteśmy w Siennicy. Przejeżdżamy obok parku, a na rondzie nie zmieniamy kierunku jazdy.

W XV wieku Siennica była własnością rycerza Daćboga, jednak dzisiejsza nazwa miejscowości pochodzi od Stanisława Siennckiego, jednego z zasłużonych obywateli średniowiecznej Polski. Ze względu na brak źródeł historycznych ciężko ustalić jaki był jego związek z ziemią siennicką.
Wraz z biegiem wieków miasteczko rozwijało się bardzo dynamicznie, na ulicach kwitły targi i jarmarki. Niestety w wyniku wielu frontów wojennych jakie przelały się przez tutejszy bruk, Siennica podupadła. Sytuację pogorszył jeszcze bardziej ogromny pożar, który pochłonął duży obszar Puszczy Królewskiej (dzisiaj - okolice Pogorzeli).

II wojna światowa - źr. pl.wikipedia.org 13 IX 1939 roku, wraz z wkroczeniem do osady wojsk niemieckich, rozpoczyna się bolesny okres dla Siennicy. Pierwszego dnia okupacji, oddział SS stłoczył wszystkich mieszkańców w poklasztornym kościele, a miasteczko podpalił (spalono ok. 80% zabudowań). Mimo takiego pokazu siły, okupantowi nie udało się złamać ducha walki mieszkańców.
Przez cały okres trwania okupacji na terenie Siennicy działały: AK i BCh. W 1942 roku Niemcy wywieźli do obozów, około 700 mieszkańców pochodzenia żydowskiego. 30 VIII 1944 r. do Siennicy wkraczają oddziały armii czerwonej, w trakcie walk spłonął kościół poklasztorny.

W dzisiejszych czasach Siennica sprawia wrażenie kameralnego, gościnnego miasteczka (oficjalnie - wieś). Centrum wsi znajduje się na obszarze pomiędzy kościołem, a rondem i parkiem.
Największą atrakcją miejscowości jest wspomniany zespół klasztorny pod wezwaniem NMP.

Łękawica, Pogorzel

Z Siennicy wyjeżdżamy asfaltową trasą, której początek znajduje się naprzeciw bramy zespołu klasztornego. Mijamy parafialny cmentarz i już nic nie stoi na przeszkodzie, aby pedałować ile sił do Łękawicy.

Mała wioska położona jest na wzgórzu, otoczona z kilku stron znacznym zagłębieniem terenu. Przyzwoite drogi ściągają wielu rowerzystów, głównie dzięki dobremu połączeniu ze wsią Pogorzel.
W Łękawicy skręcamy w lewo na pierwszym skrzyżowaniu i kontynuujemy jazdę asfaltem. Zjeżdżamy w dół, aby za chwilę zdobyć podjazd do wsi Krzywica. Krajobraz zmienia się dynamicznie - od łąk i zabudowań gospodarskich po tereny wypoczynkowe i lasy. Takim oto sposobem lądujemy w Pogorzeli, przy kapliczce Matki Boskiej, gdzie obieramy kierunek na Mińsk Mazowiecki.

Kilkadziesiąt metrów dalej, po prawej stronie, mijamy bramę XVIII wiecznego dworu Rudzieńskich. Murowana budowla znajduje się obecnie w prywatnych rękach. Z dworem wiąże się także legenda dotycząca rzekomego tunelu, który miał prowadzić aż do kościoła w Siennicy.

Dwór Rudzieńskich - źr. pl.wikipedia.org Pod tarasem, jak podają legendy, znajduje się wejście do tunelu łączącego dwór pogorzelski z kościołem w Siennicy. Tunel ten miał być miejsce ukrywania się ludzi podczas wojen, powstań. Podczas II wojny światowej w tunelu podobno ukrywała się przed hitlerowcami ludność żydowska. Zewnętrzne elewacje dworu rozczłonkowane są pilastrami toskańskimi, zdwojonymi jednostronnie na narożach, dźwigających uproszczone belkowanie. Ryzality środkowe wieńczą trójkątne szczyty. Przed salonem dworu znajduje się wysunięty taras z dwoma biegami schodów, który pierwotnie ozdobiony był balustradą tralkową i wazonami piaskowcowymi z 1817 r. Do czasów współczesnych zachował się jeden z dwu wazonów – stoi on w kościele parafialnym pw. św. Stanisława BM w Siennicy i służy jako chrzcielnica.

W Pogorzeli nie brakuje ziem i miejsc historycznych, ponieważ przetoczyło się przez nią wiele wojen. Do najbardziej znanych potyczek rozegranych pod Pogorzelą należy bitwa pancerna z 28 - 29 lipca 1944 r., rozegrana między armią niemiecką i sowiecką. Wieś przypłaciła to wydarzenie całkowitym zniszczeniem.

Jednak jej mieszkańcy potrafią się jednoczyć i walczyć o swoje, o czym świadczy np. determinacja w utrzymaniu działania szkoły (spłonęła w 1983 r. - lekcje były prowadzone w domach prywatnych) czy straży pożarnej założonej w 1918 r. głównie dzięki zaangażowaniu obywateli.

Zbliżamy się do końca wycieczki. Odtąd mamy dwie drogi do Mińska - znana już trasa przez Grzebowilk (za szkołą w lewo), bądź jazda prosto drogą wojewódzką pod same granice miasta. Niezależnie od wariantu czeka nas 7 - 10 kilometrów pedałowania. Miłej jazdy !

Galeria zdjęć

trasy/petla-wokol-siennicy/1.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/2.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/3.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/4.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/5.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/6.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/7.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/8.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/9.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/10.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/11.jpg

trasy/petla-wokol-siennicy/12.jpg

© Piotr Bałuk, 2008-2013.